Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2014

Αυξήθηκαν οι αναφορές προς το Συνήγορο του Πολίτη-Επίσκεψη της Καλλιόπης Σπανού στην Ήπειρο


Παράλληλη πορεία με τα οξυμένα και σε όλα τα μέτωπα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο έλληνας πολίτης και συνεπακόλουθα όλη η ελληνική κοινωνία έχει και καταγράφει πλέον στο έργο της η Ανεξάρτητη Αρχή του Συνηγόρου του Πολίτη.
Καθυστερήσεις στην καταβολή των συντάξεων, καθυστερήσεις στις συνεδριάσεις των ΚΕΠΑ για τα επιδόματα, ο φόρος ΕΕΤΗΔΕ, τα μεγάλα, χαρακτηριζόμενα και ως εξοντωτικά πρόστιμα για καθυστερήσεις οικονομικών οφειλών προς το δημόσιο, είναι μερικά μόνο από τα θέματα που το τελευταίο διάστημα έχουν έρθει στην κορυφή των αιτήσεων αναφορών από πλευράς των πολιτών, εκεί δηλαδή που στο παρελθόν κυριαρχούσαν υποθέσεις που αφορούσαν στην λειτουργία Πολεοδομιών, Κτηματικών Υπηρεσιών και άλλων αντιστοίχων δημοσίων υπηρεσιών και Οργανισμών.
Το εύρος άλλωστε των παρεμβάσεων της Ανεξάρτητης Αρχής είναι πολύ μεγάλο, και αναμένεται μάλιστα να αναδειχθεί στην εξόρμηση της Συνηγόρου του Πολίτη Καλλιόπης Σπανού στην Ήπειρο, την ερχόμενη Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου.
Με αφορμή την παρουσία της στην περιφέρεια και σε επικοινωνία με την ανεξάρτητη Αρχή, πληροφορηθήκαμε ότι και στις 3.500 αναφορές που προέλθει από την Ήπειρο από την έναρξη λειτουργίας της, η Αρχή έχει κάνει παρεμβάσεις. Άλλωστε, όπως τονίστηκε με εξαίρεση μόνο τον ιδιωτικό τομέα η Αρχή του Συνηγόρου του Πολίτη παρεμβαίνει για όλες τις υποθέσεις που αφορούν διένεξη πολίτη με δημόσια υπηρεσία, από εφορία, μέχρι νοσοκομεία, ΕΛΤΑ, και όλους τους άλλους δημόσιους οργανισμούς ή υπηρεσίες. Όπως μας ανέφερε η υπεύθυνη εκπρόσωπος ενημέρωσης κ. Τζαβάρα, οι Τράπεζες δεν αποτελούν κομμάτι του αντικειμένου παρέμβασης, όμως υπάρχει μια εξαίρεση σε ότι σχετίζεται με εντολές από δημόσιες υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα εφορίες. Για το λόγο αυτό άλλωστε έγινε η παρέμβαση από τη στιγμή που είχε αρχίσει η κατάσχεση λογαριασμών για οφειλές προς το Δημόσιο με εντολές των Εφοριών. Για το θέμα αυτό, οι αναφορές ήταν πολλές και το ζήτημα επίσης με σοβαρές κοινωνικές προεκτάσεις, οπότε έγινε η παρέμβαση και η διευκρίνιση ότι δεν μπορεί να γίνονται απευθείας αναλήψεις από λογαριασμούς συνταξιοδοτικούς, μισθολογικούς ή κατάθεσης επιδομάτων, των οφειλετών. Με νομαδική υποχρέωση του κατόχου να έχει ενημερώσει το τραπεζικό κατάστημα για το γεγονός ότι ο λογαριασμός είναι μισθολογικός ή συνταξιοδοτικός κλπ.
Αντίστοιχα με παρέμβαση λόγω πλήθους αναφορών προς την Αρχή του Συνηγόρου του πολίτη, αποφασίστηκε η καταβολή έστω μέρους του ποσού της σύνταξης ως έναντι, (παρέμβαση που έγινε πρόσφατα) καθώς παρατηρήθηκε λίστα αναμονής χωρίς καθόλου χρήματα για νέους συνταξιούχους δεκάδων μηνών.
Δυστυχώς η ίδια διευκρίνισε ότι «Εκτός πλαισίου παρέμβασης της Αρχής» βρίσκονται οι εισπρακτικές εταιρείες, που είναι ιδιωτικές. Η διευκρίνιση γίνεται διότι πολλά απλά τα παράπονα και οι αναφορές πληθαίνουν – για ευνόητους λόγους- μέσα στην κρίση, όμως δεν εντάσσονται στο έργο της. αντίστοιχα διευκρινίζεται ότι δεν εντάσσονται στο έργο της οι όποιες ιδιωτικές διαφορές μεταξύ πολιτών. Παράλληλα επισημάνθηκε ότι ασφαλώς και γίνονται δεκτές και μαζικές αναφορές πολιτών, κατοίκων π.χ. μίας γειτονιάς για κάποιο θέμα που απασχολεί με δημόσιο  φορέα και τρόπο λειτουργίας αυτού, ή αντίστοιχα ομαδικές αναφορές Συλλόγων κλπ.
Η επικοινωνία 
Το ερώτημα που προκύπτει ασφαλώς είναι αν η επίσκεψη της Συνηγόρου στην Ήπειρο έχει ως στόχο την συγκέντρωση αναφορών από τους πολίτες ή κυρίως την ενημέρωση ευρύτερα για την παρουσία της, ως ένα ίσως και μοναδικό στήριγμα του έλληνα πολίτη σήμερα απέναντι στην δύνη που καλείται να αντιμετωπίσει.
Η απάντηση είναι το δεύτερο. Διότι δεν χρειάζεται να πάει η Συνήγορος του Πολίτη στην κάθε περιφέρεια, αφού η διαδικασία για το αντίστροφο είναι απλή. Μια έγγραφη και ενυπόγραφη αναφορά του πολίτη προς την Ανεξάρτητη Αρχή που μπορεί να σταλεί είτε με τηλέτυπο (Φαξ), είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ( e-mail), είτε και συμπληρώνοντας ειδική φόρμα που υπάρχει στην ιστοσελίδα της Αρχής.
Η παρέμβαση
Αναφορικά με την μετέπειτα παρέμβαση της Συνηγόρου του πολίτη, η ίδια διευκρίνισε ότι γίνεται για κάθε περίπτωση ξεχωριστά για την επίλυση του προβλήματος ακόμη κι να αφορά μόνο ένα πολίτη, αλλά και όταν για ορισμένα ζητήματα προκύπτει ομαδικά ζήτημα για ομάδα πολιτών (όπως συνταξιούχοι εν αναμονή χωρίς καθόλου σύνταξη) τότε η δρομολόγηση λύσεων αφορά το σύνολο. Για την επίλυση η Ανεξάρτητη Αρχή προχωρά σε έρευνα της υπόθεσης, μέσω των συνεργατών της νομικών, μηχανικών και άλλων ειδικοτήτων, σε αντιστοιχία κάθε φορά με την υπηρεσία και τον τομέα που σχετίζεται η αναφορά. Έρχεται εκ νέου σε επικοινωνία με τον πολίτη αν χρειαστεί, αναζητά επιπλέον στοιχεία και αν αποδειχθεί πως έχει δίκιο τότε η παρέμβαση στην αρμόδια υπηρεσία ή δημόσιο φορέα είναι άμεση διεκδικώντας λύση. Στην περίπτωση που δεν ανταποκριθεί, η Ανεξάρτητη Αρχή χρησιμοποιεί ως μέσο πίεσης ακόμη και την δημοσιοποίηση της υπόθεσης, όπως έχει συμβεί για αρκετές στο παρελθόν.
Επιπλέον για ζητήματα που κρίνονται ως μείζονα κοινωνικά η Αρχή μπορεί να παρέμβει «αυτεπάγγελτα», χωρίς δηλαδή να περιμένει αναφορά πολίτη ή πολιτών, όπως προσφάτως έπραξε για το ναυάγιο στο Φαρμακονήσι, με αφορμή του οποίου «ο Συνήγορος του Πολίτη επισημαίνει την ανάγκη ουσιαστικής διερεύνησης των καταγγελιών που έχουν δει το φως της δημοσιότητας για τυχόν παράνομες πρακτικές θαλάσσιας ανάσχεσης και επαναπροώθησης αλλοδαπών, μεταξύ των οποίων και ατόμων που χρήζουν διεθνούς προστασίας ως αιτούντες άσυλο».
Στην Ήπειρο 
Την Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου από τις 10 έως τις 11.30 το πρωί η Συνήγορος του Πολίτη Καλλιόπη Σπανού θα συναντηθεί με εκπροσώπους του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα, και θα μιλήσει για τις αρμοδιότητες της ανεξάρτητης αρχής. Θα ακολουθήσει συζήτηση για θέματα της περιοχής. Στις 13 το μεσημέρι η κ. Σπανού θα δώσει συνέντευξη Τύπου.
Την ίδια ημέρα, από τις 10 έως τις 2 το μεσημέρι και από τις 5 έως τις 7 το απόγευμα, οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να καταθέσουν αναφορά σε κλιμάκιο του Συνηγόρου του Πολίτη ή να ζητήσουν πληροφορίες για θέματα που τους απασχολούν. Όλες οι εκδηλώσεις θα φιλοξενηθούν στη Ζωσιμαία Παιδαγωγική Ακαδημία Ιωαννίνων.

427 υποθέσεις στο Συμπαραστάτη του Πολίτη στην Ήπειρο
18 προσφυγές από την Περιφερειακή Ενότητα Άρτας
Το πόσο είναι αναγκαίοι οι θεσμοί στήριξης των πολιτών φαίνεται και από τις προσφυγές που έχουν γίνει. Τετρακόσιες είκοσι επτά υποθέσεις έφτασαν το 2013 στο Συμπαραστάτη του Πολίτη και της Επιχείρησης της Περιφέρειας Ηπείρου.
Οι 298 υποθέσεις αφορούν σε πολίτες, οι 92 σε επιχειρηματίες και οι 37 σε ομάδες πολιτών.
Από την Περιφερειακή Ενότητα Ιωαννίνων προέρχονται 329 προσφυγές, από την Περιφερειακή Ενότητα Άρτας 18, από την Περιφερειακή Ενότητα Πρέβεζας 30, από την Περιφερειακή Ενότητα Θεσπρωτίας 29, σημειώθηκαν δε και 21 προσφυγές αλλοδαπών.
Τα θέματα που απασχόλησαν το γραφείο του Συμπαραστάτη κατά αρμοδιότητα και κατηγορία είχαν ως εξής:
1. Εξήντα τρεις υποθέσεις αφορούσαν διαφορές πολιτών και επιχειρηματιών με Τράπεζες σχετικά με δάνεια και κάρτες.
2. Εβδομήντα τέσσερις ήταν αρμοδιότητας της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης Ηπείρου.
3. Σε πενήντα οκτώ υποθέσεις εμπλέκονταν Υπουργεία, Οργανισμοί του Δημοσίου και Ν.Π.Δ.Δ.
4. Τριάντα δύο ήταν με υπηρεσίες διάφορων Δήμων της Ηπείρου.
5. Πενήντα δύο περιπτώσεις αφορούσαν προβλήματα με ασφαλιστικούς οργανισμούς.
6. Είκοσι έξι υποθέσεις αφορούσαν εργασιακά δικαιώματα ή ήταν εργατικές διαφορές.
7. Είκοσι επτά υποθέσεις αφορούσαν το τέλος ακινήτων μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ.
8. Δώδεκα υποθέσεις αφορούσαν πολεοδομικές διαφορές και εκκρεμότητες.

9. Ογδόντα τρεις δε περιπτώσεις ήταν διάφορες και ποικίλου περιεχομένου.
www.ixotisartas.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου